“A las puertas del Paraíso” rep una menció a la escenografia al Concurs de Guió per a quatre robots TEATRONIKA de la UPF.

teatronika

http://eventum.upf.edu/event_detail/2079/sections/2530/resolucion.html

Después de una deliberación larga y muy competitiva del jurado:

 

  • Miquel Barceló. Profesor de la UPC y especialista en ciencia ficción.
  • Ramón Lopez de Mantaras. Investigador en Inteligencia Artificial, Director del IIIA (CSIC).
  • Àngel García-Cerdaña. Investigador en Inteligencia Artificial en el IIIA, profesor de la UPF y actor/director teatral.
  • Ricardo Iglesias. Artista de nuevos medios y robótica, profesor de Bellas Artes (UB).
  • Angela Precht. Periodista colaboradora sonar+D y eldiario.es.
  • Antonia Folguera. Reportera y podcaster de cultura digital, artista de música electrónica.
  • Marian Diaz. Periodista y mediadora de la expo +Human que estrena ahora el CCCB.
  • Beatriz Liebe. Dirección del festival PIIGS dramaturgia sobre la crisis y producción del ALTRE festival de teatro y salud mental.

 

publicamos los guiones premiados (contactaremos personalmente con los premiados en los próximos días):

 

  • “La Reincorporación” de Gerard Freixes Ribera                   1000 euros
  • “Paraísos Artificiales” de Pedro Pablo Picazo Pérez              500 euros
  • “I + I” de David Pousada Nogueira                                            250 euros
  • “Un agujero en la arena” de Hugo Álvarez Gómez                 250 euros

 

  • “Expedición 4” de Salvador Bayarri Romar                             100 euros
  • “Humanoides” de Julio Provencio Pérez                                 100 euros
  • “Switch off” de Francisco Narváez Baladrón                           100 euros
  • “A imagen y semejanza” de Óscar Manuel Díaz Lizárraga     100 euros
  • “Sin título” de Omar Juan Ietum Tomé                                     100 euros

 

y otros guiones, que no se han podido premiar, con una mención especial:

 

  • al guión humorístico:   “Vinieron del futuro” de Mario Parra Barba
  • a la dirección de movimientos:  “Tragedy” de Francisco Ballesteros Ribas
  • a la puesta en escena: “A las puertas del Paraíso” de Santiago Serrano Maya
  • a las referencias robo-cinematogràficas: “No ghost just a Shell” de Miguel Gómez López
  • a la banda sonora robótica: “Programa de radio” de Antonio Ramón Jiménez Guillén
  • al uso de las leyes de la robótica: “Despertares” de Jose Manuel Sanchis Rubert

A LAS PUERTAS DEL PARAÍSO de Chago Serrano.

Captura de pantalla 2015-10-19 a las 12.12.49


ESCENA 1

Un Robot humanoide y un perro-robot, uno a cada lado.

Un paisaje post-apocalíptico les acompaña,

envueltos de niebla, dialogan entre sí.

Robot humanoide

¿Dónde se han ido?

¿Cuando volverán?

No soy, no soy si no tengo a quien servir,

ayudar, hacerles más fáciles los trabajos

de todos los días,

mi existencia es inútil.

Perro-robot

Si me han dado forma de perro,

necesito serlo, ser como un perro,

necesito al hombre que forme la manada

y al que seguir allá donde él vaya.

Sin manada no soy más que un montón de

hierros con un corazón de perro latiendo en

medio de la chatarra.

ESCENA 2.

Vemos un paisaje donde parten unas naves.

Robot humanoide

Aún recuerdo cuando emprendieron el vuelo

En plateados cohetes hacia las estrellas

Fueron buscando nuevos horizontes

Más allá de las puertas de Helios Hyperion

ESCENA 3.

Aparece la puerta del Paraíso custodiada por un

Ángel con una espada flamígera.

Perro-robot

Los hombres han abandonado el Paraíso

Después que el Ángel cerrara las puertas

Cuando la Tierra gritó agónica: ¡Basta!

Robot humanoide

La Tierra

La Tierra

La Tierra

Los ve volar más allá

De las estrellas

Los animales bajaron nuevamente del Arca

Ocuparon su lugar

en la faz del mundo

Usarán los inútiles rascacielos

para hacer sus nidos y atalayas

Encontrarán extrañas cuevas

para hibernar

Nuevos horizontes

para explorar

Nuevas posibilidades

Nuevos futuros

Perro-robot

El Ángel no los dejará regresar

Mantendrá la espada en alto

Como un lanzallamas

Convertirá en cenizas a las naves

Cuando intenten aterrizar

La Tierra será para los animales

Que son sagrados

Porque son inocentes

Robot humanoide

Puede

Puede que también el Ángel

crea en el perdón de los pecados

Y

Baje la espada

Cuando regresen las naves

Desde las estrellas

Perro-robot

Pero

los perdonará la herida Tierra

los animales que se extinguieron

los desiertos

las tierras inundadas

los bosques y las selvas desaparecidas

Robot humanoide

No lo sé

No lo sé

Sólo sé

que tú y yo

los hemos perdonado

Aquí estamos

sentados a las puertas del Paraíso

esperando su regreso

Esperando a los humanos

A sus naves

que vemos en cada estrella fugaz que cae

Perro-robot

Los necesitamos para volver a ser

Sin ellos nada es

Todo se hunde

Se aleja

Y

Sólo queda

un vacío

tan grande

Como el que hay

entre las estrellas

___________________________________

ESPECIFICACIONES TÉCNICAS

1) LOS ROBOTS

Siguiendo sus instrucciones y las bases, uno de los

robots el Robot Humanoide podría ser un Nao

Robot como bien planteáis en el vídeo, su

acompañante el Perro-robot, proponemos que sea:

1) Genibo fabricado por la empresa coreana

Dasarobot de Dasatech, incluye control

administrador, un enrutador inalámbrico, USB,

Lan inalámbrico y un CD con programas. No hace

falta que se le den órdenes, pues interactúa y

aprende de forma autónoma, pero no quita para

que incluya un reconocimiento de comandos por voz o podamos controlarlo

desde nuestro ordenador. Está lleno de sensores que le posibilitan incluso

saber si se ha caído de lado.

2) un G-Dog de la empresa nipona HPI,

que tiene un sensor de aceleración de

tres ejes, servomotor y funciona con

baterías de níquel e hidruro metálico de

7.2 voltios y se puede programar con el

ordenador vía RS232 y es controlado por

un control inalámbrico de 2.4GHz.

Altura 58 cm

Altura 33 cm

Altura 37.5 cm

ESPECIFICACIONES TÉCNICAS

2) LA ESCENOGRAFÍA

En caso de ganar, entregaremos la proyección trasera de un paisaje

apocalíptico similar a la muestra (imagen adjunta).

Captura de pantalla 2015-10-19 a las 12.14.17

imagen de ESCENA 1

Recomendamos también el uso de humo en la escenografía, para crear más

ambiente aún, es un efecto económico pero muy enriquecedor.

En la ESCENA 02: las naves parten.

Captura de pantalla 2015-10-19 a las 12.16.28

En la ESCENA 03 de la Puerta del Paraíso, proponemos un decorado

audiovisual con la puerta custodiada por el Ángel con la espada flamígera.

Captura de pantalla 2015-10-19 a las 12.16.42

Amb una sabata i una espardenya. El meravellós món del canvi climàtic

201407SABATA-ELMERAVELLOSMONDELCANVICLIMATIC

Fa poc a tots els diaris del món ha sortit la notícia que, segons els científics, el desglaç de l’Antàrtida i l’Àrtic són imparables i inevitables per l’efecte de l’escalfament global. Ja abans es parlava del problema de l’Àrtic i de seguida les grans empreses van començar a fer plans ja que s’obrien nous canals de comunicació marina a través del Pol Nord, així com l’explotació dels jaciments de petroli en millorar les condicions climàtiques. Davant d’aquesta tesitura aquells que eren negacionistes ara s’han passat a la resiliència (aprofitar situacions crítiques per a obtenir resultats positius). Un dels activistes més actius a escala internacional en qualificar la tesi del canvi climàtic com una invenció de l’esquerra i dels comunistes va ser l’ex president José María Aznar; ara partidari d’aquesta resiliència. Uns dels marcadors d’aquest escalfament i retrocés dels gels és que s’han començat a detectar híbrids d’ossos polars (Ursus maritimus) i bruns (grizzlys, Ursus arctos horribilis), a causa de la desaparició o canvi dràstic del medi. Els primers animals afectats seran els óssos polars, com a espècie desapareixerà o es crearà una nova subespècie híbrida, per a desesperació dels creacionistes.

La pel·lícula El dia de demà ( The Day After Tomorrow, Roland Emmerich, 2004) ja plantejava aquest tema. És conegut que el clima del món depèn, en gran mesura, dels corrents marines que refreden o escalfen el clima en immensos territoris; el film ens deia que, en canviar els corrents, es produïa una glaciació. A l’any 2004 semblava una exageració o una premonició de la ciència-ficció, ara no ho sembla tant. De fet els efectes estan succeint dia a dia davant dels nostres ulls; des de l’Antàrtida es desprenen icebergs d’enorme grandària que suren a la deriva produïnt fenòmens meteorològics que afecten la navegació i la fauna; o, a Groenlàndia on les construccions s’assentaven en el permafrost (capes de gels permanents) que ara s’està fonent, ha obligat a abandonar cases i poblats. Encara ningú sap què passarà amb un desglaç ràpid, en temps històrics, dels pols; no se sap si canviaran tant els corrents marines com la seva salinitat. Les costes del sud de Xile no es glacen per l’alta salinitat del corrent fred de Humboldt a diferència del Bàltic que és quasi un mar d’aigua dolça i es glaça. Tampoc sabem com afectarà la pujada del nivell del mar a les zones costaneres, la major part de la humanitat viu en ciutats a la vora del mar; fins ara no es tenen notícies de cap reunió o trobada de ciutats mediterrànies per a cercar solucions o pal·liar els efectes d’aquesta pujada; a diferència de ciutats nord-americanes on si s’estan prenent mesures.

Altres alarmes que ens està donant la natura són les anomenades ciclogènesis explosives, tipus de ciclons; que han afectat el litoral nord de la Península i que s’han repetit amb una freqüència mai coneguda fins ara. L’augment de l’activitat sísmica, terratrèmols; al començament dels estudis i elaboració d’hipòtesis, els científics del canvi climàtic anunciaven aquesta probabilitat per l’augment de la massa del mar; aquest augment de massa és també de pes i aquest influiria en l’acomodació de les plaques tectòniques, moviments que es tradueixen en terratrèmols.

La popularització de l’ecologia i l’aparició dels moviments ecologistes des dels anys setanta del segle passat, han deixat palès que els problemes que ha d’afrontar la Humanitat no són parcials, ni nacionals, són globals. El cas més clar va ser l’accident de Txernòbil del 26 d’abril de 1986, els efectes de la contaminació radioactiva va afectar tota Europa, inclosa Catalunya (autors com Santiago Vilanova demostren que la contaminació va arribar al sud dels Pirineus). L’altre cas és el de Fukushima, es pensa que en desmantellar les instal·lacions es tardarà entre trenta a quaranta anys; fins ara s’està llençant aigua radioactiva al mar, no hi ha experiència sobre el tema, no es tenen precedents i cap científic és capaç de dir el que pot passar, només sabem que la contaminació ha arribat a les costes d’Amèrica del Nord i que, conduida per les diferents corrents, acabarà fent la volta al món.

Sembla que ens calen organitzacions supranacionals que tinguin atribucions per a respondre a aquestes situacions i que no siguin mers organismes burocràtics que només serveixen per a donar prebendes i sous milionaris a una casta que no és capaç d’oferir solucions.

L’any 2008, es va projectar als cinemes una nova versió d’Ultimàtum a la Terra (The Day the Earth Stood Still, Scott Derrickson), en una escena dialoguen l’extraterrestre Klaatu (Keanu Reeves), i la científica Helen Benson (Jennifer Connelly), on ella li demana que ajudi a la Humanitat davant del desastre que s’ha alertat, Klaatu li respon que li ha dit que venia a salvar a la Terra, a la vida que hi ha al planeta, no a la Humanitat; aleshores, ella comprèn que per a protegir la vida de la Terra cal eliminar la Humanitat. Al final aconsegueix que la Humanitat romangui, però perdent les seves fonts d’energia. És el mateix que des de l’inici dels estudis del canvi climàtic estan dient els científics o canviem de forma dràstica la nostra manera de produïr i viure o anem de cap al col·lapse .

La Segarra, Núm. 212; juliol de 2014
Dip. legal. L-58-1958
Text: Santiago Serrano
Il·lustració: Oriol Luis Serrano, Oluiso

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El maravilloso mundo del cambio climático

Hace poco, en todos los periódicos del mundo, ha salido la noticia de que, según los científicos, el deshielo de la Antártida y el Ártico son imparables e inevitables por el efecto del calentamiento global. Ya antes se hablaba del problema del Ártico y enseguida las grandes empresas comenzaron a hacer planes ya que se abrían nuevos canales de comunicación marina a través del Polo Norte, así como la explotación de los yacimientos de petróleo en mejorar las condiciones climáticas. Ante esta tesitura aquellos que eran negacionistas ahora se han pasado a la resiliencia (aprovechar situaciones críticas para obtener resultados positivos). Uno de los activistas más activos a nivel internacional en calificar la tesis del cambio climático como una invención de la izquierda y de los comunistas fue el ex presidente español, José María Aznar; ahora partidario de esta resiliencia. Unos de los marcadores de este calentamiento y retroceso de los hielos es que se han empezado a detectar híbridos de osos polares (Ursus maritimus) y pardos (grizzlys, Ursus arctos horribilis), debido a la desaparición o cambio drástico del medio. Los primeros animales afectados serán los osos polares, como especie desaparecerá o se creará una nueva subespecie híbrida, para desesperación de los creacionistas.
La película El día de mañana (The Day After Tomorrow, Roland Emmerich, 2004) ya planteaba este tema. Es conocido que el clima del mundo depende, en gran medida, de las corrientes marinas que enfrían o calientan el clima en inmensos territorios; el film nos decía que, al cambiar las corrientes, se producía una glaciación. En el año 2004 parecía una exageración o una premonición de la ciencia ficción, ahora no lo parece tanto. De hecho los efectos están sucediendo día a día ante nuestros ojos; desde la Antártida se desprenden icebergs de enorme tamaño que flotan a la deriva produciendo fenómenos meteorológicos que afectan a la navegación y a la fauna; o, en Groenlandia donde las construcciones se asentaban en el permafrost (capas de hielos permanentes) que ahora se está derritiendo, ha obligado a abandonar casas y poblados. Aunque nadie sabe qué pasará con un deshielo rápido, en tiempos históricos, de los polos; no se sabe si cambiarán tanto las corrientes marinas como su salinidad. Las costas del sur de Chile no se hielan por la alta salinidad de la corriente fría de Humboldt a diferencia del Báltico que es casi un mar de agua dulce y se hiela. Tampoco sabemos cómo afectará la subida del nivel del mar en las zonas costeras, la mayor parte de la humanidad vive en ciudades a orillas del mar; hasta ahora no se tienen noticias de ninguna reunión o encuentro de ciudades mediterráneas para buscar soluciones o paliar los efectos de esta subida; a diferencia de ciudades norteamericanas donde si se están tomando medidas.
Otras alarmas que nos está dando la naturaleza son las llamadas ciclogénesis explosivas, tipo de ciclones; que han afectado el litoral norte de la Península Ibérica y que se han repetido con una frecuencia nunca conocida hasta ahora. El aumento de la actividad sísmica, terremotos; al principio de los estudios y elaboración de hipótesis, los científicos del cambio climático anunciaban esta probabilidad por el aumento de la masa del mar por el deshielo; este aumento de masa es también de peso y este influiría en la acomodación de las placas tectónicas, movimientos que se traducen en terremotos.
La popularización de la ecología y la aparición de los movimientos ecologistas desde los años setenta del siglo pasado, han dejado patente que los problemas que debe afrontar la Humanidad no son parciales, ni nacionales, son globales. El caso más claro fue el accidente de Chernobyl del 26 de abril de 1986, los efectos de la contaminación radiactiva afectó toda Europa, incluida Cataluña y España (autores como Santiago Vilanova demuestran que la contaminación llegó al sur de los Pirineos). El otro caso es el de Fukushima, se piensa que en desmantelar las instalaciones se tardará entre treinta a cuarenta años; hasta ahora se está lanzando agua radiactiva en el mar, no hay experiencia sobre el tema, no se tienen precedentes y ningún científico es capaz de decir lo que puede pasar, sólo sabemos que la contaminación ha llegado a las costas de América del Norte y que, conducida por las diferentes corrientes, acabará dando la vuelta al mundo.
Parece que necesitamos organizaciones supranacionales que tengan atribuciones para responder a estas situaciones y que no sean meros organismos burocráticos que sólo sirven para dar prebendas y sueldos millonarios a una casta que no es capaz de ofrecer soluciones.
En 2008, se proyectó en los cines una nueva versión de Ultimátum a la Tierra (The Day the Earth Stood Still, Scott Derrickson), en una escena dialogan el extraterrestre Klaatu (Keanu Reeves), y la científica Helen Benson (Jennifer Connelly), donde ella le pide que ayude a la Humanidad ante el desastre que se ha desatado, Klaatu le responde que le ha dicho que venía a salvar a la Tierra, a la vida que hay en el planeta, no a la Humanidad; entonces, ella comprende que para proteger la vida de la Tierra hay que eliminar la Humanidad. Al final consigue que la Humanidad permanezca, pero perdiendo sus fuentes de energía. Es lo mismo que desde el inicio de los estudios del cambio climático están diciendo los científicos o cambiamos de forma drástica nuestra manera de producir y vivir o vamos de cabeza al colapso.

La Segarra, Núm. 212; julio de 2014

Dip. legal. L-58-1958

Texto: Santiago Serrano

Ilustración: Oriol Luis Serrano, Oluiso

 

Amb una sabata i una espardenya. Animals, animalots i animalons

201405RebelioANIMAL

Els animals són independents, autònoms i tossuts, si els deixéssim en pau tornarien a poblar, una altra vegada, tot el planeta de forma ràpida i exuberant, així ha succeït en aquells territoris on els humans han retrocedit, com és la zona d’exclusió de Txernòbil i l’àrea de seguretat entre les dues Corees. Els animals viuen en un món propi diferent del nostre. Nosaltres vivim en un món de formes, de colors i el nostre sentit més desenvolupat és la vista; en els animals la vista no sempre és el més important, el seu món pot ser principalment d’olors, de sons, a més de la vista. Són diferents a nosaltres, tenen el seu món i els seus codis de conducta per adaptar-se al medi i són fidels a aquestes normes, a diferència de nosaltres. Els hem encasellat en el concepte fauna.

A vegades els emprem com a símbols per les nostres activitats i ens equivoquem. El lleó mascle, amb la seva gran cabellera, és un símbol de poder; va ser utilitzat per l’Imperi Britànic com a tal. L’etologia (ciència que estudia la conducta dels animals) diu que el lleó mascle és poc més que un reservori d’espermatozous i que la seva funció és la reproducció, mantenir sota control a les seves femelles i la custòdia del territori. Les veritablement perilloses són les femelles, són les que cacen i maten les preses, les que estableixen estratègies de cacera, són les que mantenen al grup, l’hi donen coherència i continuïtat. Cosa semblant passa amb l’elefant, símbol del partit republicà nord-americà, Republican Party; els elefants són una societat de femelles, de ties, que s’alien entre elles per a cercar aliment, protegir i educar a les cries i mantenir les tradicions del grup; els elefants tenen ritus funeraris entre altres més. Els mascles adults són solitaris i s’apropen al grup només per aparellar-se. El cas més patètic, d’utilització d’un animal com a símbol, és el del Partit Popular. Van cercar la gavina, potser influenciats pel gran èxit del llibre Joan Salvador Gavina (Jonathan Livingston Seagull, Richard Bach, 1970); les gavines són oportunistes, carronyeres i lladres, quan van descobrir els abocadors van abandonar la mar per anar a pasturar a la brossa i no les hi va anar pas malament. Més endavant van dir que no era una gavina sinó un albatros, la persona que va fer la correcció sabia poc de símbols marins. L’albatros és un ocell de mal auguri per a la gent de mar perquè precedeix les tempestes, aprofita les corrents generades pel temporal per a planejar davant. Pels mariners veure un albatros era el preludi de la tempestat i moltes vegades del naufragi. La idea del tòtem entre els indígenes amerindis, a diferència del símbol, no era semblar-se a l’animal totèmic, sinó en cercar quines eren les possibles respostes que aquest animal donava davant els reptes del medi; no importava massa si aquest tòtem era una àliga com un petit llangardaix.

Els documentals d’animals tenen la tendència a valorar als grans depredadors com a màquines de matar, eficients i engreixades. Aquests animals serien els amos dins de la fauna, dignes d’admiració i emulació. Aquestes idees es traspassen a l’àmbit social com a exemple d’eficiència, d’aptitud i dominació. Però els superdepredadors són molt fràgils; tigres, lleopards, panteres són els primers en desaparèixer al mínim canvi del medi. Els animals socials són els més adaptables, són capaços de canviar amb el medi i es poden adaptar a noves situacions. Els cànids, els llops, demostren que poden recuperar-se i adaptar-se a les noves situacions, ara mateix estan repoblant territoris en la Península on havien desaparegut. Piotr Kropotkin en el llibre El suport mutu: un factor en l’evolució (Mutual Aid: A Factor of Evolution, 1902); dedica tot un capítol per a demostrar la col·laboració entre els animals; un d’ells és la cooperació entre els pardals, aquests es preocupen dels vells i els malalts i s’enfronten en grup als depredadors. Els pardals són cosmopolites, viuen arreu del món.

Les suposades preses no són estúpides, tenen un punt de fugida determinat, escapen a la distància precisa que els cal per a posar-se fora de perill, no estan fugint sempre. Tenen molt clara la relació entre despesa i estalvi energètic; nosaltres no. Un superdepredador davant un animal en bon estat, té poques posibilitats d’èxit, de fet les seves presses són animals amb poca experiència, dèbils, malalts o vells. Un guepard, l’animal més ràpid en terra, només pot fer un atac, si fracassa no té capacitat de recuperació prou ràpida per a repetir-lo. Internet, la xarxa d’informació global, dóna exemples alternatius als missatges que donen els documentals de les grans cadenes, així s’han vist escenes on animals, com búfals o nyus, s’enfronten en grup a una manada de lleons per a defensar a uns dels seus que estava sent atacat.  La colaboració, el suport mutu entre els membres del grup, s’ha demostrat una vegada i una altra com a eficient i reeixit, però aquesta realitat és poc espectacular, és més comercial veure com el depredador captura la presa, encara que sigui després de molt intents fallits, que mostrar com un grup de petits ocells s’ajuden entre ells. A més, la idea de col·laboració, suport mutu, respostes col·lectives, cooperació entre iguals i amb estranys, cercar el benefici comú i no només l’individual, són idees que van en contra del pensament únic que ha amarat la societat actual. Molt difícilment els veurem en els documentals de les grans cadenes televisives.

Santiago Serrano.

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Animales, animalitos y animalotes

Los animales son independientes, autónomos y tercos, si los dejáramos en paz volverían a poblar, otra vez, todo el planeta de forma rápida y exuberante, así ha sucedido en aquellos territorios donde los humanos han retrocedido, como es la zona de exclusión de Chernobyl y el área de seguridad entre las dos Coreas. Los animales viven en un mundo propio, distinto del nuestro. Nosotros vivimos en un mundo de formas, de colores y nuestro sentido más desarrollado es la vista; en los animales la vista no siempre es lo más importante, su mundo puede ser principalmente de olores, de sonidos, además de la vista. Son diferentes a nosotros, tienen su mundo y sus códigos de conducta para adaptarse al medio y son fieles a estas normas, a diferencia de nosotros. Los hemos encasillado en el concepto fauna.
A veces los empleamos como símbolos por nuestras actividades y nos equivocamos. El león macho, con su gran melena, es un símbolo de poder; fue utilizado por el Imperio Británico como tal. La etología (ciencia que estudia la conducta de los animales) dice que el león macho es poco más que un reservorio de espermatozoides y que su función es la reproducción, mantener bajo control a sus hembras y la custodia del territorio. Las verdaderamente peligrosas son las hembras, son las que cazan y matan a sus presas, las que establecen estrategias de caza, son las que mantienen al grupo, le dan coherencia y continuidad. Algo parecido ocurre con el elefante, símbolo del partido republicano estadounidense, Republican Party; los elefantes son una sociedad de hembras, de tías, que se alían entre sí para buscar alimento, proteger y educar a las crías y mantener las tradiciones del grupo; los elefantes tienen ritos funerarios entre otros más. Los machos adultos son solitarios y se acercan al grupo sólo para aparearse. El caso más patético, de utilización de un animal como símbolo, es el del PP (Partido Popular, español). Buscaron la gaviota, quizás influenciados por el gran éxito del libro Juan Salvador Gaviota (Jonathan Livingston Seagull, Richard Bach, 1970); las gaviotas son oportunistas, carroñeras y ladronas, cuando descubrieron los vertederos abandonaron el mar para ir a pastar a la basura y no les fue mal. Más adelante dijeron que no era una gaviota sino un albatros, la persona que realizó la corrección sabía poco de símbolos marinos. El albatros es un ave de mal augurio para la gente de mar porque precede a las tormentas, aprovecha las corrientes generadas por el temporal para planear delante de ellas. Para los marineros ver un albatros era el preludio de la tormenta y muchas veces del naufragio. La idea del tótem entre los indígenas amerindios, a diferencia del símbolo, no era parecerse al animal totémico, sino en buscar cuáles eran las posibles respuestas que este animal daba ante los retos del medio; no importaba demasiado si este tótem era un águila como un pequeño lagarto.
Los documentales de animales tienen la tendencia a valorar a los grandes depredadores como máquinas de matar, eficientes y engrasadas. Estos animales serían los amos dentro de la fauna, dignos de admiración y emulación. Estas ideas se traspasan al ámbito social como ejemplo de eficiencia, aptitud y dominación. Pero los superdepredadores son muy frágiles; tigres, leopardos, panteras son los primeros en desaparecer al mínimo cambio del medio. Los animales sociales son los más adaptables, son capaces de cambiar con el medio y se pueden adaptar a nuevas situaciones. Los cánidos, los lobos, demuestran que pueden recuperarse y adaptarse a las nuevas situaciones, ahora mismo están repoblando territorios en la Península Ibérica donde habían desaparecido. Piotr Kropotkin en el libro El apoyo mutuo: un factor en la evolución (Mutual Aid: A Factor of Evolution, 1902); dedica todo un capítulo para demostrar la colaboración entre los animales; uno de ellos es la cooperación entre los gorriones, éstos se preocupan de los viejos y los enfermos y se enfrentan en grupo a los depredadores. Los gorriones son cosmopolitas, viven en todo el mundo.
Las supuestas presas no son estúpidas, tienen un punto de fuga determinado, escapan a la distancia precisa que necesitan para ponerse a salvo, no están huyendo siempre. Tienen muy clara la relación entre gasto y ahorro energético; nosotros no. Un superdepredador ante un animal en buen estado físico, tiene pocas posibilidades de éxito, de hecho sus presas son animales con poca experiencia, débiles, enfermos o viejos. Un leopardo, el animal más rápido en tierra, sólo puede hacer un ataque, si fracasa no tiene capacidad de recuperación lo bastante rápida para repetirlo. Internet, la red de información global, da ejemplos alternativos a los mensajes que dan los documentales de las grandes cadenas, así se han visto escenas donde animales, como búfalos o ñus, se enfrentan en grupo a una manada de leones para defender a unos de los suyos que estaba siendo atacado. La colaboración, el apoyo mutuo entre los miembros del grupo, se ha demostrado una y otra vez como eficiente y exitoso, pero esta realidad es poco espectacular, es más comercial ver como el depredador captura la presa, aunque sea después de varios intentos fallidos, que mostrar como un grupo de pequeños pájaros se ayudan entre ellos. Además, la idea de colaboración, apoyo mutuo, respuestas colectivas, cooperación entre iguales y con extraños, buscar el beneficio común y no sólo el individual, son ideas que van en contra del pensamiento único que ha empapado la sociedad actual. Muy difícilmente los veremos en los documentales de las grandes cadenas televisivas.

Santiago Serrano. 

Amb una sabata i una espardenya. Caritat i captaires.

caritat

(Del llatí carĭtas, -ātis).

[LC] Beneficència envers els pobres

captaire 

m. i f. [LC] Persona que viu de demanar almoina

Al bell mig del carrer Tallers de Barcelona hi havia un captaire amb un cartell que deia: Dóna’m alguna cosa per comprar-me una torre a la Costa Brava. La gent reia i li donava alguna cosa, jo també m’apropat i el vaig donar una moneda, el captaire em va mirar i em va dir: Tinc gana, però si demano per menjar, ningú em dóna res. L’Ajuntament de Barcelona ha tret els típics bancs on s’asseien els ciutadans a parlar, fullejar el diari o prendre el sol per bancs individuals, també ha anat tancant l’aigua de les fonts, les raons són perquè els captaires no facin ús dels bancs per a dormir ni de les fonts per beure i netejar-se. Quan es llegeixen a la premsa aquests fets cal pensar si, no seria més caritatiu solucionar el problema de forma individualitzada. Tots els estudis i informes que s’han fet sobre el tema diuen que la majoria dels captaires són malalts, tan mentals com físics. Cal recordar que l’alcoholisme en aquest país està considerat malaltia, aquesta gent haurien d’estar atesos en centres sanitaris i no pas al carrer.

Hi va haver un temps on crèiem que els éssers humans érem ciutadans, persones amb drets i que aquests drets venien de la contribució que fèiem tots a l’erari públic. Que aquesta contribució era a través dels impostos i que aquests, per definició, eren progressius segons els ingressos dels ciutadans. Aleshores les ajudes als dèbils, als diferents, als malalts, als infants, a les dones amb problemes, als vells i als que viuen els seus últims dies eren un dret, una devolució del que tots havíem aportat. Però vet aquí que, de sobte, aquestes idees van ser escombrades per les que ens diuen que tots aquests col·lectius, que abans se citen, són paràsits dels més aptes, d’una gent superior que ha triomfat a la vida, que s’han fet a si mateixos (self made man) i que per a desenvolupar la societat necessiten desempallegar-se d’aquest llast. S’ha creat la idea que els guanys són privats i els deutes, les fallides, les males inversions, el malbaratament i el pagament a la corrupció cal que sigui pagada amb diners públics, els diners de tots. Ens han fixat al cap que hem viscut per sobre de les nostres possibilitats, quan és impossible que persones que viuen d’un sou, puguin viure per damunt del que els paguen pel seu treball (encara que per a Oscar Wilde: “Tot aquell que no viu per damunt de les seves possibilitats pateix de manca d’imaginació”). Una altra cosa és, els que tenen accés a informació privilegiada pels seus negocis, o, aquells que exploten als treballadors fins a nivells inversemblants per a aquesta època i que són capaços de convertir a dones emigrants en esclaves sexuals al seu servei, com és el cas de l’empresari balear que en aquests dies s’està jutjant. Per aquests no hi ha límits ni fronteres, tenen els seus propis codis i els seus paradisos en la terra.

Malgrat tot, els diners segueixen fluint des dels sectors mitjans i baixos de la societat cap a l’estat, a l’Administració. Cada any, i des d’anys, se’ns diu que l’aportació a l’IRPF és més gran per part dels ciutadans que viuen d’un sou al dels empresaris, els anomenats emprenedors i que les grans companyies, estan afavorides de descomptes en la seva tributació o en el cas de les multinacionals, simplement, no cotitzen en el país perquè les seves seus legals és troben fora del territori, així queda palès amb la lectura de la premsa dia a dia. Totes les administracions s’han apoderat d’aquest dipòsit per al seu arbitri i el que abans era un dret s’hi ha convertit en una almoina, ens han convertit a tots en captaires.

Totes les administracions han retallat les ajudes a la dependència fins a nivells sagnants. Han quitat les beques de menjador a les escoles, encara que els mestres veuen com se’ls desmaien nens a classe i que les organitzacions humanitàries alerten de cassos de desnutrició infantil, que l’administració es nega a reconèixer. Més i més medicaments deixen d’estar coberts per la sanitat pública i imposen taxes arbitràries com l’euro per recepta. Es retalla en metges, en personal sanitari, en docents en tots els nivells, en bombers, en prevenció i en prestacions socials. I al mateix temps es privatitza la sanitat (Catalunya és la Comunitat Autònoma que més ha privatitzat la Sanitat), és potència l’escola privada concertada en detriment de la pública i es ven el patrimoni institucional per a cobrir suposats dèficits. Aleshores quan el ciutadà cau en la necessitat de demanar ajudes, l’Administració crea una cursa d’obstacles degradant i arbitrària per arribar a aquesta almoina o simplement fa xantatge amb ella. Així és com se dona terminis d’anys a ella mateixa per a pagar cobertures socials a la vellesa i si el beneficiari, l’ancià, mor en aquest període l’Administració dona per liquidat el deute.

Haurem d’aprendre del captaire al carrer Tallers i enlloc de demanar ajuda per la Sanitat, per minusvàlua, per dependència, per habitatge, fam o fred, demanem ajuda a l’Administrador/Legislador per a evadir impostos o com mantenir el nostre compte familiar milionari i fosc a Liechtenstein, aleshores segur que ens escoltaran i legislaran per a blanquejar el diner negre i com els més aptes, els benestants, els emprenedors poden tributar menys, per a què els paràsits socials no es queden amb els seus sacrosants patrimonis.

Benvinguts tots al món marginal dels captaires reals i potencials.

TEXT: Santiago Serrano

REVISTA: La Segarra, maig de 2014. Núm. 210. Dip. Leg. L-58-1958

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CARIDAD Y MENDIGOS


caridad
(Del latín caritas,-ātis).
[LC] Beneficencia con los pobres

mendigo
m. y f. [LC] Persona que vive de pedir limosna

En la calle Tallers de Barcelona había un mendigo con un cartel que decía: Dame algo para comprarme una casa en la Costa Brava. La gente se reía y le daba algo, yo también me acerca y di una moneda, el mendigo me miró y me dijo: Tengo hambre, pero si pido para comer, nadie me da nada. El Ayuntamiento de Barcelona ha sacado los típicos bancos donde se sentaban los ciudadanos a hablar, hojear el periódico o tomar el sol por bancos individuales, también ha ido cerrando el agua de las fuentes, las razones son que los mendigos no hagan uso los bancos para dormir ni de las fuentes para beber y asearse. Cuando se leen en la prensa estos hechos da que pensar si no sería más caritativo solucionar el problema de forma individualizada. Todos los estudios e informes que se han hecho sobre el tema dicen que la mayoría de los mendigos son enfermos, tanto mentales como físicos. Cabe recordar que el alcoholismo en este país está considerado enfermedad, esta gente deberían estar atendidos en centros sanitarios y no en la calle.
Hubo un tiempo donde creímos que los seres humanos éramos ciudadanos, personas con derechos y que estos derechos venían de la contribución que hacíamos todos al erario público. Que esta contribución era a través de los impuestos y que éstos, por definición, eran progresivos según los ingresos. Entonces las ayudas a los débiles, a los diferentes, a los enfermos, a los niños, a las mujeres con problemas, los ancianos y los que viven sus últimos días, eran un derecho; una devolución de lo que todos habíamos aportado. Pero he aquí que, de repente, estas ideas fueron barridas por las que nos dicen que todos estos colectivos, que antes se citan, son parásitos de los más aptos, de una gente superior que ha triunfado en la vida, que se han hecho a sí mismos (self made man) y que para desarrollar la sociedad necesitan desembarazarse de ese lastre. Se ha creado la idea de que las ganancias son privadas y las deudas, las quiebras, las malas inversiones, el despilfarro y el pago a la corrupción debe ser pagada con dinero público, el dinero de todos. Nos han metido en la cabeza que hemos vivido por encima de nuestras posibilidades, cuando es imposible que personas que viven de un sueldo, puedan vivir por encima de lo que les pagan por su trabajo (aunque para Oscar Wilde: “Todo aquel que no vive por encima de sus posibilidades sufre de falta de imaginación “). Otra cosa es, los que tienen acceso a información privilegiada para sus negocios, o aquellos que explotan a los trabajadores hasta niveles inverosímiles para esta época y que son capaces de convertir a mujeres emigrantes en esclavas sexuales a su servicio, como es el caso del empresario de las islas Baleares que en estos días se está juzgando. Para éstos no hay límites ni fronteras, tienen sus propios códigos y sus paraísos en la tierra.
A pesar de todo, el dinero sigue fluyendo desde los sectores medios y bajos de la sociedad hacia el estado, a la Administración. Cada año, y desde años, se nos dice que la aportación en el IRPF (Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas) es mayor por parte de los ciudadanos que viven de un sueldo al de los empresarios, los llamados emprendedores y que las grandes compañías, están favorecidas de descuentos en su tributación o en el caso de las multinacionales, simplemente, no cotizan en el país porque sus sedes legales se encuentran fuera del territorio, así queda patente con la lectura de la prensa día a día. Todas las Administraciones se han apoderado de este depósito para su arbitrio y lo que antes era un derecho se ha convertido en una limosna, nos han convertido a todos en mendigos.
Todas las administraciones han recortado las ayudas a la dependencia hasta niveles sangrantes. Han quitado las becas de comedor en las escuelas, aunque los maestros ven como se les desmayan niños en clase y que las organizaciones humanitarias alertan de casos de desnutrición infantil, que la administración se niega a reconocer. Más y más medicamentos dejan de estar cubiertos por la sanidad pública e imponen tasas arbitrarias como el euro por receta. Se recorta en médicos, en personal sanitario, en docentes en todos los niveles, en bomberos, en prevención y en prestaciones sociales. Y al mismo tiempo se privatiza la sanidad (Cataluña es la Comunidad Autónoma que más ha privatizado la Sanidad), se potencia la escuela privada concertada en detrimento de la pública y se vende el patrimonio institucional para cubrir supuestos déficits. Entonces cuando el ciudadano cae en la necesidad de pedir ayudas, la Administración crea una carrera de obstáculos degradante y arbitraria para llegar a esta limosna o simplemente chantajea con ella. Así es como se da plazos de años a ella misma para pagar coberturas sociales a la vejez y si el beneficiario, el anciano, muere en este periodo la Administración da por liquidada la deuda.
Tendremos que aprender del mendigo en la calle Tallers y en lugar de pedir ayuda para la Sanidad, por la minusvalía, por la dependencia, por vivienda, por hambre o frío, pidamos ayuda al Administrador / Legislador para evadir impuestos o cómo mantener nuestra cuenta familiar millonaria  y oscura en el paraíso de Liechtenstein, entonces seguro que nos escucharán y legislarán para blanquear el dinero negro y como los más aptos, los acomodados, los emprendedores pueden tributar menos, para que los parásitos sociales no se quedan con sus sacrosantos patrimonios.
Bienvenidos todos al mundo marginal de los mendigos reales y potenciales. 

TEXTO: Santiago Serrano

REVISTA: La Segarra, mayo de 2014. Núm. 207. Dep. Leg. L-58-1958

 

Amb una sabata i una espardenya. Rar

201403Rar

Sóc rar. El vint-i-tres de desembre de 2003 em van diagnosticar una malaltia de les denominades rares. El 1981 William Gibson (Conway, Carolina del Sud, Estats Units, 1948), escriptor de ciència-ficció i considerat dintre del corrent anomenat cyberpunk, publica a la revista Omni el conte “Johnny Mnemonic”; aquesta revista que es publicava als EUA i al Regne Unit contenia articles de ciència, parapsicologia i relats de ciència-ficció i fantasia. Aquest conte, més tard, l’any 1995 va ser la base damunt la qual es va escriure el guió de la pel·lícula de mateix nom, dirigida per  Robert Longo. Aquest film té una singularitat, quan es cerca informació sobre ell, tant escrita com informatitzada, es troba que totes fan referència a l’ús del cervell com un magatzem de dades, com un ordinador. Aquest no és el tema central de la pel·lícula, és un element que usa l’autor per a desenvolupar el nucli central, que és la manipulació i l’ocultació que fa l’empresa farmacèutica dels medicaments que poden curar una malaltia. La malaltia que està delmant a la població és el  “Síndrome de la Tremolor Negra”, que es pot intercanviar per la plaga de la SIDA d’aquestes dates. Les malalties rares no són rendibles, no som massa malalts per a què la indústria farmacèutica dediqui investigació i esforç en buscar una cura, de fet els avenços que hi han hagut en curació d’aquestes malalties es deuen a la utilització de medicines per altres tractaments, com és l’ús d’immunodepressors usats en trasplantats i que també poden ajudar a controlar les malalties autoimmunes. La indústria farmacèutica com totes les indústries el que busca és tenir guanys, els més grans possibles i al menor cost possible. Aleshores els rars, no som un bon mercat, som pocs i invisibles. Som mals clients.

El 1966, l’actor Jerry Lewis, crea la primera marató de tipus solidari a Nova York, EUA, pro l’Associació de la Distròfia Muscular (MDA) i va recaptar més d’un milió de dòlars. Lewis patia aquesta malaltia des de 1960. Als Estats Units, abans de la reforma sanitària del president Obama, es calculava que hi havia entre seixanta i vuitanta milions de persones sense cap tipus de cobertura sanitària; després de la reforma es considera que aquesta xifra ha baixat a la meitat, (l’any 2013, Catalunya té una població de 7.553.650 habitants i Espanya, 47.129.783). Durant la plaga de la SIDA, que fa referència la pel·lícula abans esmentada; als EUA la investigació va avançar molt ràpid, la raó era que els malalts sense recursos es presentaven com a voluntaris per l’experimentació de fàrmacs, així obtenien un lloc on els cuidaven i no havien de morir rebutjats per la societat i abandonats de tots i de tothom. La primera Marató, Teletón, a l’Amèrica Llatina va ser a Xile l’any 1978, en plena dictadura de Pinochet i tan bon punt s’havia privatitzat la sanitat. Va ser organitzada pel presentador conegut com a Don Francisco, després es va anar estenent per tot el continent. Des de 1992, sota els governs de Jordi Pujol (president de 1980 a 2003), es duu a terme a Catalunya la Marató de TV3 amb les mateixes característiques. Cal recordar que a Catalunya el gruix de la sanitat és privada. El model espanyol de sanitat, encara vigent, és la Ley General de Sanidad (LGS), aprovada en 1986, que està basada en la llei anglesa de 1948, National Health Service (NHS), aquest sistema es basa en què l’atenció mèdica neix de la necessitat d’aquesta i no en la capacitat econòmica del pacient, aleshores el seu finançament ve dels impostos i l’erari públic, i es plasma en una xarxa majoritària i hegemònica del sector públic. Al 1990, Catalunya legisla el seu propi model sanitari, Llei d’Ordenació Sanitària de Catalunya (LOSC), que defineix un sistema mixt que integra una xarxa d’utilització pública que engloba tant als centres públics pròpiament tal, com als privats (mútues, fundacions, consorcis, centres de propietat de l’església, etc), aquests centres són finançats amb diners públics, però la seva gestió és completament privada. Aquest model s’ha anat ampliant i consolidant arreu del territori. Dos anys després de l’aprovació de la LOSC, el canal TV3 emet el seu primer marató.

Com a malalt vull, una sanitat pública on s’atengui a ciutadans malalts i no a clients. Que la investigació per cercar la cura o pal·liar els efectes d’aquestes malalties i de totes, estigui finançada amb diners públics i no depengui del balanç de guanys o pèrdues d’una empresa. No vull que el patiment dels malalts depengui de la caritat, crec en la justícia social i en la solidaritat. No vull que la princesa baixi de palau un dia a l’any a fer-li un petó a un nano amb el cos martiritzat per la malaltia; demani, per un dia, més investigació i després avanci la nit de l’oblit. Vull que, a escala internacional, la investigació i les patents dels fàrmacs estiguin en mans de l’OMS, perquè no morin milions de persones a l’Àfrica pel mer fet de no tenir recursos per a pagar els medicaments contra la SIDA o que trasplantats a Amèrica no puguin pagar-se els immunodepressors. Vull un horitzó diferent pels meus companys de malaltia, un món on la sanitat sigui un dret i no un negoci. Com queda palès, estimats, sóc rar.

(2013, Any dedicat a les malalties rares)

TEXT: Santiago Serrano

IL·LUSTRACIÓ: Oriol Luis Serrano (Oluiso)

REVISTA: La Segarra, abril de 2014. Núm. 209. Dip. Leg. L-58-1958

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RARO

Con un zapato y una alpargata
Raro

Soy raro. El veintitrés tres de diciembre de 2003 me diagnosticaron una enfermedad de las denominadas raras . En 1981 William Gibson ( Conway , Carolina del Sur, Estados Unidos, 1948 ), escritor de ciencia ficción y considerado dentro de la corriente denominada cyberpunk, publica en la revista Omni el cuento ” Johnny Mnemonic “; esta revista que se publicaba en los EE.UU. y en el Reino Unido contenía artículos de ciencia, parapsicología y relatos de ciencia ficción y fantasía. Este cuento, más tarde, en 1995 fue la base sobre la que se escribió el guión de la película de mismo nombre, dirigida por Robert Longo. El film tiene una singularidad, cuando se busca información sobre él, tanto escrita como informatizada, se encuentra que todas hacen referencia al uso del cerebro como un almacén de datos, como un ordenador. Este no es el tema central de la película, es un elemento que utiliza el autor para desarrollar el núcleo central, que es la manipulación y la ocultación que hace la empresa farmacéutica de los medicamentos que pueden curar una enfermedad. La enfermedad que está diezmando a la población es el ” Síndrome de la Temblor Negra”, que se puede intercambiar por la plaga del SIDA de esas fechas. Las enfermedades raras no son rentables, no somos demasiado enfermos para que la industria farmacéutica dedique investigación y esfuerzo en buscar una cura, de hecho los avances que han habido en la cura de estas enfermedades se deben a la utilización de medicinas para otros tratamientos, como es el uso de inmunodepresores usados en trasplantados y que también pueden ayudar a controlar las enfermedades autoinmunes. La industria farmacéutica como todas las industrias lo que busca es tener ganancias, las más grandes posibles y al menor coste posible. Entonces los raros, no somos un buen mercado, somos pocos e invisibles. Somos malos clientes.
En 1966, el actor Jerry Lewis, crea la primera maratón de tipo solidario en Nueva York, EEUU, pro la Asociación de la Distrofia Muscular ( MDA ) y recaudó más de un millón de dólares. Lewis padecía esta enfermedad desde 1960. En Estados Unidos, antes de la reforma sanitaria del presidente Obama, se calculaba que había entre sesenta y ochenta millones de personas sin ningún tipo de cobertura sanitaria; después de la reforma se considera que esta cifra ha bajado a la mitad, ( en el año 2013, Cataluña tiene una población de 7.553.650 habitantes y España, 47129783 ). Durante la plaga del SIDA, que hace referencia la película antes mencionada; en EEUU la investigación avanzó muy rápido, la razón era que los enfermos sin recurso se presentaban como voluntarios para la experimentación de fármacos, así obtenían un lugar donde los cuidaban y no debían morir rechazados por la sociedad y abandonados de todos. La primera Maratón, Teletón, en América Latina fue en Chile 1978, en plena dictadura de Pinochet y cuando se había privatizado la sanidad. Fue organizada por el presentador conocido como Don Francisco, luego se fue extendiendo por todo el continente. Desde 1992 , bajo los gobiernos de Jordi Pujol (presidente de 1980 a 2003), se lleva a cabo en Cataluña el Maratón de TV3 con las mismas características. Hay que recordar que en Cataluña el grueso de la sanidad es privada. El modelo español de sanidad, aún vigente, es la Ley General de Sanidad ( LGS ), aprobada en 1986, que está basada en la ley inglesa de 1948, National Health Service ( NHS ), este sistema se basa en que la atención médica nace de la necesidad de ésta y no en la capacidad económica del paciente, entonces su financiación procede de los impuestos y del erario público, y se plasma en una red mayoritaria y hegemónica del sector público. En 1990, Cataluña legislación su propio modelo sanitario, Ley de Ordenación Sanitaria de Cataluña ( LOSC ), que define un sistema mixto que integra una red de utilización pública que engloba tanto a los centros públicos propiamente tales, como los privados ( mutuas, fundaciones, consorcios, centros de propiedad de la Iglesia, etc. ), estos centros son financiados con dinero público, pero su gestión es completamente privada. Este modelo se ha ido ampliando y consolidando en todo el territorio. Dos años después de la aprobación de la LOSC, el canal TV3 emite su primer maratón.
Como enfermo quiero, una sanidad pública donde se atienda a los ciudadanos enfermos y no a clientes. Que la investigación para buscar la cura o paliar los efectos de estas enfermedades y de todas, esté financiada con dinero público y no dependa del balance de ganancias o pérdidas de una empresa. No quiero que el sufrimiento de los enfermos dependa de la caridad, creo en la justicia social y en la solidaridad. No quiero que la princesa baje de su palacio un día al año para besar a un niño con el cuerpo martirizado por la enfermedad; pida, por un día, más investigación y luego avance la noche del olvido. Quiero que, a escala internacional, la investigación y las patentes de los fármacos estén en manos de la OMS, para que no mueran millones de personas en África por el mero hecho de no tener recursos para pagar los medicamentos contra el SIDA o que trasplantados en América Latina no puedan pagarse los inmunodepresores. Quiero un horizonte diferente por mis compañeros de enfermedad, un mundo donde la sanidad sea un derecho y no un negocio.

Como queda patente , estimados , soy raro.

(2013 , Año dedicado a las enfermedades raras)

TEXTO: Santiago Serrano

ILUSTRACIÓN: Oriol Luis Serrano (Oluiso)

REVISTA: La Segarra, abril de 2014. Núm. 209. Dep. Leg. L-58-1958

Amb una sabata i una espardenya. La ciutat

201403La Ciutat

Per a Jean-Paul Sartre (París, 1905-1980), filòsof, la cultura europea estava terminada, acabada i tancada com un ou, no hi havia res per a fer, solo trencar l’ou. Per això li agradaven les ciutats dels EUA on no hi havia passat, tot és present i futur. Per a Giulio Carlo Argan (Torí,1909-Roma,1992), crític i historiador de l’art, que va ser alcalde de Roma; la ciutat és la més gran obra col·lectiva d’art, on tota la ciutadania a través de generacions han anat construint aquest monument, per això cal preservar el que es té, per gaudir-lo i deixar-lo com  herència a les noves generacions. L’essència del concepte de ciutat europea és la preservació del passat de tal manera que les diferents èpoques es vagin sumant i no restant en la configuració de la ciutat. En termes generals les ciutats europees tenen un centre històric, un eixample i l’ampliació a travès de barris que es van connectant amb els nuclis centrals. La ciutat nord-americana destrueix per a construir, no té nucli antic i, a vegades, aquest centre conté les construccions més actuals i l’ampliació és dona a través d’urbanitzacions allunyades, aïllades del centre. Aquest model, en el qual no queda record històric excepte aquells que l’administració decideix preservar, s’ha anat imposant al resto de les Amèrica. A Cervera durant els anys setanta i vuitanta es tenia la idea de què tot eren guixots i pedrots sense cap valor, que solament calia preservar els edificis monumentals i llençar tot la resta a terra. Recordo que parlant amb paers d’aquell moment, explicaven que les seves idees i projectes passaven per construir una línia d’edificis que anessin des de l’anomenat de “la Caixa” fins a la plaça Major. Encara ara, uns dels planys que no és estrany escoltar és que tenim masses pedres, masses monuments. Christopher Alexander (Viena, Àustria, 1936), arquitecte i teòric,  planteja que hi ha una manera intemporal de construir, és el que la gent ha fet servir durant milers d’anys, en construir els seus propis edificis, donant lloc a poblacions molt harmòniques i belles. L’actuació de l’arquitecte seria el de resoldre problemes tècnics i d’assessorament. La ciutat històrica explica i raona les respostes que els usuaris han donat als problemes constructius i arquitectònics, a més deixa l’empremta dels seus gustos estètics, el que els agradava. La ciutat és un referent en l’imaginari col·lectiu dels ciutadans, necessitem punts de referència, llocs que ens recorden els que s’ha viscut i entendre que el temps, la vida, és un contínuum una seqüència d’experiències on ens recolzem per a ser. Per això, cal preservar tant els grans monuments com les petites coses, perquè si solament queden els elements monumentals, aquests quedaran descontextualitzats, sense un entorn que els expliqui i els doni sentit, quedaran com elements merament decoratius.

TEXTO: Santiago Serrano

ILUSTRACIÓN: Oriol Luis Serrano (Oluiso)

REVISTA: La Segarra, març de 2014. Núm. 208. Dip. Leg. L-58-1958

Amb una sabata i una espardenya Ciutats arrapades al penya-segat.

201402Ciutat Telurica

Per alguna raó que no entenem massa bé, hi ha una tendència a què ens agradin les ciutats de caire tel·lúric. Ciutats arrapades a les vessants dels turons, penya-segats, penjant sobre el buit, amb una arquitectura que desafia l’equilibri i posa en pràctica l’enginy humà per a resoldre els problemes. El tel·lurisme (del llatí «Tellus, Tellūris», la Terra) és la influència del sòl, de l’orografia, en els habitants i, per tant, en la seva forma de construir. Les ciutats de la planura o de la vall són diferents a les de la muntanya, els habitants de la vall no tenen horitzó on mirar; els de la muntanya, com també els de les ciutats costaneres, miren sempre cap a l’horitzó. Les ciutats de la vall estan arrecerades a la inclemència del temps, les del penya-segat estan obertes als vents, al fred, la pluja i a la rufa. Per a mirar a les ciutats de la vall has de pujar a un turó, les ciutats de les vessants es mostren com si fossin un quadre penjat a la paret. A les ciutats de la vall es poden aplicar normes i pragmàtiques urbanístiques, es poden quadricular, organitzar, planificar; les de la muntanya no, s’han adaptat a l’orografia, baixen i pugen en el mateix sentit que el terreny, tenen carrerons i escales; ponts per a salvar els barrancs; miradors i balcons damunt el congost, són desorganitzades i aspres. El disseny constructiu dels habitatges en una ciutat tel·lúrica està determinat pel terreny i per la necessitat d’adaptar-se al seu perfil, aleshores la suposada arbitrarietat o barroquisme de les seves tribunes, galeries, balcons, balconades, assecadors, terrasses, escales exteriors, teulades, teuladells i ràfecs responen a una necessitat, són recursos funcionals. En consonància amb l’anterior, els materials se cerquen en el mateix terreny; s’usa la pedra i el fang, la palla i la fusta, calç i toves, canyes i branques. La calç s’utilitza tant com argamassa com per fer els sòls; s’utilitzen fustes flexibles, com la de les sabines (Juniperus thurifera), per fer tribunes i balconades; palla per alleugerar les parets de tapia, canyes per a fer l’encanyissat dels sostres. L’arquitectura tel·lúrica buscava el bon veïnatge dels seus habitants, es trobaven solucions que ara ens són impossibles. Quan la família creixia i es necessitava una estància més, aquesta es negociava amb el veí i així s’anava creant un veritable trencaclosques urbà. A moltes ciutats del Mediterrani, on el penya-segat mira cap al mar, els sostres dels de baix són la terrassa dels de dalt, es compar-teixen les escales i les obertures per on es ventilen i il·luminen les cases. Ara el desenvolupament de les tècniques constructives poden trencar la dependència al medi, es poden observar gratacels en turons escarpats, que desafien l’equilibri i no tenen cap consideració amb el veïnatge. Avui en dia es cerquen les vistes, estar en primera línia al preu que sigui, la comoditat de les escales mecàniques i que el cotxe pugui arribar a la porta de cada usuari. Les ciutats tel·lúriques són incòmodes, cal caminar molt, pujar i baixar, no són d’aquest món. Són construccions on l’enginy humà s’expressa en tota la seva amplitud per anar buscant solucions pràctiques i adients, ens semblen belles i ens atrauen. Són ciutats i pobles que no es tornaran a edificar, són relíquies, coses del passat. Són veritables obres d’art. A La Segarra es troben moltes poblacions tel·lúriques i una d’elles és Cervera.

TEXT: Santiago Serrano

IL·LUSTRACIÓ: Oriol Luis Serrano (Oluiso)

REVISTA: La Segarra, febrer de 2014. Núm. 207. Dip. Leg. L-58-1958

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CIUDADES AFERRADAS AL ABISMO

Por alguna razón que no entendemos demasiado bien, hay una tendencia a que nos gusten las ciudades de tipo telúrico. Ciudades pegadas a las laderas de las cerros, acantilados, colgando sobre el vacío, con una arquitectura que desafía el equilibrio y pone en práctica el ingenio humano para resolver los problemas. El telurismo (del latín « Tellus , Tellūris », la Tierra) es la influencia del suelo, de la orografía, en los habitantes y, por tanto, en su forma de construir. Las ciudades de la llanura o del valle son diferentes a las de la montaña, los habitantes del valle no tienen horizonte donde mirar, los de las colinas, así como los de las ciudades costeras, miran siempre hacia el horizonte. Las ciudades del valle están resguardadas de las inclemencias del tiempo, las del acantilado están abiertas a los vientos, al frío, la lluvia y la ventisca. Para mirar a las ciudades del valle tienes que subir a un cerro, las ciudades de las laderas se muestran como si fueran un cuadro colgado en la pared. En las ciudades del valle se pueden aplicar normas y pragmáticas urbanísticas, se pueden cuadricular, organizar, planificar; las de la montaña no, se han adaptado a la orografía, bajan y suben en el mismo sentido que el terreno, tienen callejones y escaleras; puentes para salvar los barrancos; miradores y balcones sobre el desfiladero, son desorganizadas y ásperas. El diseño constructivo de las viviendas en una ciudad telúrica está determinado por el terreno y por la necesidad de adaptarse a su perfil, entonces la supuesta arbitrariedad o barroquismo de sus tribunas, galerías, balcones, balconadas, secadores, terrazas, escaleras exteriores, tejados, tejadillos y aleros responden a una necesidad, son recursos funcionales. En consonancia con lo anterior, los materiales se buscan en el mismo terreno; se usa la piedra y el barro, la paja y la madera, cal y adobe, cañas y ramas. La cal se utiliza tanto como argamasa como para hacer los suelos; se utilizan maderas flexibles, como la de las sabinas ( Juniperus thurifera ), para hacer tribunas y balcones; paja para aliviar las paredes de tapia y en la elaboración del adobe, cañas para hacer el encañizado de los techos. La arquitectura telúrica buscaba la buena vecindad de sus habitantes, se encontraban soluciones que ahora nos son imposibles . Cuando la familia crecía y se necesitaba una estancia más , ésta se negociaba con el vecino y así se iba creando un verdadero rompecabezas urbano. En muchas ciudades del Mediterráneo, donde el acantilado mira hacia el mar, los techos de los de abajo son la terraza de los de arriba, se comparten las escaleras y las aberturas por donde se ventilan e iluminan las estancias. Ahora el desarrollo de las técnicas constructivas pueden romper la dependencia del medio, se pueden observar rascacielos en colinas escarpadas, que desafían el equilibrio y no tienen ninguna consideración con la vecindad. Hoy en día se buscan las vistas, estar en primera línea al precio que sea, la comodidad de las escaleras mecánicas y que el coche pueda llegar a la puerta de cada usuario. Las ciudades telúricas son incómodas, hay que caminar mucho, subir y bajar, no son de este mundo. Son construcciones donde el ingenio humano se expresa en toda su amplitud para ir buscando soluciones prácticas y adecuadas, nos parecen bellas y nos atraen. Son ciudades y pueblos que no se volverán a edificar, son reliquias , cosas del pasado. Son verdaderas obras de arte . En La Segarra se encuentran muchas poblaciones telúricas y una de ellas es Cervera .

TEXTO: Santiago Serrano

ILUSTRACIÓN: Oriol Luis Serrano (Oluiso)

REVISTA: La Segarra, febrero de 2014. Núm. 207. Dep. Leg. L-58-1958

 

Amb una sabata i una espardenya. Utopia, utopies, utòpiques i utòpics.

Amb una sabata i una espardenya. Utopia, utopies, utòpiques i utòpics.

S’acaba l’any tretze del segon mil·lenni i com si volgués confirmar la idea de mala sort del número en qüestió ha sigut un any horrible, nefast per a grans sectors de població. Per a molts experts i teòrics estem passant una de les pitjors crisis del capitalisme des de la seva implantació. Un any de patiment i frustració per a la majoria de la població, mentre una elit petita i poderosa s’enriqueix de forma grotesca, fa poc els diaris duien la notícia que una companyia automobilística treu un model de cotxe elèctric a sis-cents mil euros i solament una producció de dues-centes cinquanta unitats, set nacionals ja estaven en llista d’espera. La crisi dels setanta, anomenada la del petroli, també va ser d’una brutalitat feroç però la població tenia l’esperança i la il·lusió que amb el final de la dictadura i l’entrada d’Espanya a la comunitat econòmica europea s’encetaria un temps de llibertat i benestar econòmic, aquesta esperança va ser el lubricant que va permetre suportar i superar la situació. En aquesta crisi actual la població té la sensació que no hi ha futur (com si de cop i volta, tots ens haguéssim tornat punkis amb el seu “no future”) que faci el que faci la situació és irreversible i que tot allò que s’està fent és irremeiable i no hi ha cap altra alternativa. Estem en una situació explosiva on en qualsevol moment poden esclatar reaccions nihilistes i desesperades. A finals dels anys seixanta del segle passat va irrompre com un trencagels social l’anomenat “maig del 68”, moviment reivindicatiu que des de la universitat va anar amarant tots els sectors de la societat. Es crea en l’àmbit mundial l’idea que es podia transformar la realitat, que es podia crear una societat nova, diferent i més justa que la que es vivia. Però per damunt de tot el moviment aixeca les banderes translúcides de la utopia al davant (Soyons réaliste demande l’impossible / Siguem realistes demanem l’impossible. Sous les pavés sont les sables des plages / Sota les llambordes hi ha les sorres de les platges). Les poblacions sota aquesta premisa es llencen a canviar la realitat amb tots els mitjans que tenen al seu abast des de la paraula expressada a través de la poesia o la cançó fins als pobles en armes seguin l’exemple de la lluita al Vietnam. La reacció va ser implacable, malgrat la derrota dels EUA i els seus aliats al Vietnam o pot ser per aixó, el poder polític i la dreta va tardar vint anys a enfonsar a l’URSS i va iniciar una cursa desbocada per a desmuntar tot el procés i exigir les despulles dels vencedors que continua avui en aquesta crisi, que com tots sabem, el capitalisme és suficientment flexible i que té una capacitat infinita per a explotar als éssers humans sortirà d’aquesta situació, però ningú sap en quines condicions i cap a on (els diaris d’aquesta setmana porten una notícia que ni la ciència ficció pot superar: Al Japó per a la regió de Fukushima on hi va haver el desastre nuclear, una empresa està reclutant captaires al metro de Tòquio, per a contractar-los amb sous miserables i sense cap seguretat en feines de descontaminació). Davant de les idees utòpiques es va aixecar l’idea del pragmatisme polític al qual es van adherir molts dels partits anomenats socialistes: “Només es pot fer això que és possible, abans de demanar l’impossible”, deien. Aleshores què en queda i per a què pot servir la utopia, vella com la civilització (el seus origens es poden trobar al Poema de Gilgamesh de Babilònia, passant per Hesíode i Tomas Moro), Eduardo Galeano citant al cineasta Fernando Birri, diu que aquest va contestar-li a un estudiant en una trobada a Cartagena d’Índies, Colòmbia: “¿Para qué sirve la utopía? Esta es una pregunta que yo me hago todos los días, yo también me pregunto para qué sirve la utopía. Y suelo pensar que la utopía está en el horizonte y entonces si yo ando diez pasos la utopía se aleja diez pasos, y si yo ando veinte pasos la utopía se coloca veinte pasos más allá; por mucho que yo camine nunca, nunca la alcanzaré. Entonces, ¿para qué sirve la utopía? Para eso, para caminar”. Si ens quedem sense la necessitat d’avançar o ens obliguen a això, només quedarà la resposta de la desesperació i la destrucció.

TEXT: Santiago Serrano

IL·LUSTRACIÓ: Oriol Luis Serrano (Oluiso)

REVISTA: La Segarra, gener de 2014.

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Utopía, utopías, utópicas y utópicos.

Se acaba el año trece del segundo milenio y, como si quisiera confirmar la idea de mala suerte del número en cuestión, ha sido un año horrible, nefasto, para grandes sectores de población. Para muchos expertos y teóricos estamos pasando una de las peores crisis del capitalismo desde su implantación . Un año de sufrimiento y frustración para la mayoría de la población, mientras una élite pequeña y poderosa se enriquece de forma grotesca, hace poco los periódicos llevaban la noticia que una compañía automovilística saca al mercado un modelo de coche eléctrico a seiscientos mil euros y solamente una producción de doscientas cincuenta unidades, siete nacionales ya estaban en lista de espera. La crisis de los setenta, llamada del petróleo, también fue de una brutalidad feroz pero la población tenía la esperanza y la ilusión que con el final de la dictadura y la entrada de España en la comunidad económica europea se iniciaría un tiempo de libertad y bienestar económico, esta esperanza fue el lubricante que permitió soportar y superar la situación. En esta crisis actual la población tiene la sensación de que no hay futuro (como si de repente, todos nos hubiéramos vuelto punkis con su “no future”) que haga lo que haga la situación es irreversible y que todo lo que se está haciendo es irremediable y no hay otra alternativa. Estamos en una situación explosiva en donde en cualquier momento pueden estallar reacciones nihilistas y desesperadas. A finales de los años sesenta del siglo pasado irrumpió como un rompehielos social el llamado “mayo del 68″, movimiento reivindicativo que desde la universidad fue empapando todos los sectores de la sociedad. Se crea en el ámbito mundial la idea de que se podía transformar la realidad, que se podía crear una sociedad nueva, diferente y más justa que la que se vivía. Pero, por encima de todo, el movimiento levanta las banderas translúcidas de la utopía delante ( Soyons réaliste demande l’impossible / Seamos realistas pidamos lo imposible. Sous les pavés sont les sables des plages / / Bajo los adoquines están las arenas de las playas ). Las poblaciones bajo esta premisa se lanzan a cambiar la realidad con todos los medios que tienen a su alcance, desde la palabra expresada a través de la poesía o la canción hasta los pueblos en armas siguiendo el ejemplo de la lucha en Vietnam. La reacción fue implacable, a pesar de la derrota de EEUU y sus aliados en Vietnam o, puede que por esa razón; el poder político y la derecha tardó veinte años en hundir a la URSS e inició una carrera desbocada para desmontar todo el proceso y exigir los despojos de los vencedores que continúa hoy en esta crisis, que como todos sabemos, el capitalismo es suficientemente flexible y tiene una capacidad infinita para explotar a los seres humanos saldrá de esta situación, pero nadie sabe en qué condiciones y hacia donde (los diarios de esta semana traen una noticia que ni la ciencia ficción puede superar: En Japón, para la región de Fukushima donde hubo el desastre nuclear, una empresa está reclutando mendigos en el metro de Tokio, para contratarlos con sueldos miserables y sin ninguna seguridad en trabajos de descontaminación ). Ante las ideas utópicas se levantó la idea del pragmatismo político al que se adhirieron muchos de los partidos llamados socialistas: “Sólo se puede hacer lo que es posible, antes de pedir lo imposible”, decían. Entonces qué queda y para qué puede servir la utopía, idea antigua como la civilización (sus orígenes se pueden encontrar en el Poema de Gilgamesh de Babilonia, pasando por Hesíodo y Tomas Moro), Eduardo Galeano citando al cineasta Fernando Birri, dice que este contestó a un estudiante en un encuentro en Cartagena de Indias, Colombia : “¿ Para qué sirve la utopía ? Esta es una pregunta que yo me hago todos los días, yo también me pregunto para qué sirve la utopía. Y suelo pensar que la utopía está en el horizonte y entonces si yo ando diez pasos la utopía se aleja diez pasos y si yo ando veinte pasos la utopía se coloca veinte pasos más allá; por mucho que yo camine nunca, nunca la alcanzaré. Entonces, ¿Para qué sirve la utopía ? Para eso, para caminar.” Si nos quedamos sin la necesidad de avanzar o nos obligan a ello, sólo quedará la respuesta de la desesperación y la destrucción.

 

TEXTO: Santiago Serrano

ILUSTRACIÓN: Oriol Luis Serrano (Oluiso)